בדיקת טסטוסטרון, טסטוסטרון חופשי, טסטוסטרון כללי בדם, קובי עזרא

טסטוסטרון חופשי וטסטוסטרון כולל הן שתי מדידות שונות המשמשות להערכת רמות הטסטוסטרון בדם. הנה הסבר על כל אחד מהם:

https://studio.youtube.com/video/gY0zSwSKbVo/edit


סך טסטוסטרון מתייחס לכמות הכוללת של טסטוסטרון הקיימת בזרם הדם. הוא כולל גם את הטסטוסטרון שקשור לחלבונים, כמו גלובולין קושר הורמוני מין (SHBG), וגם את הטסטוסטרון שאינו קשור או קשור באופן רופף לחלבונים. רמות הטסטוסטרון הכוללות יכולות להשתנות לאורך היום ומושפעות מגורמים שונים, כולל גיל, מין ובריאות כללית.


טסטוסטרון חופשי מייצג את החלק של הטסטוסטרון שאינו קשור לחלבונים וזמין לשימוש על ידי רקמות ואיברי הגוף. זוהי הצורה הפעילה ביולוגית של טסטוסטרון. רמות טסטוסטרון חופשיות נחשבות בדרך כלל לאינדיקטור מדויק יותר לזמינות ותפקוד הטסטוסטרון בגוף בהשוואה לרמות הטסטוסטרון הכוללות. הסיבה לכך היא שרק טסטוסטרון חופשי יכול להיקשר לקולטני אנדרוגנים ולהפעיל את ההשפעות הפיזיולוגיות שלו.


חשוב לציין שבעוד שטסטוסטרון חופשי מייצג את הצורה הפעילה של טסטוסטרון, רוב הטסטוסטרון בגוף למעשה קשור לחלבונים. עם זאת, הגוף מווסת את האיזון בין טסטוסטרון קשור לחופשי, ומבטיח כי מספיק טסטוסטרון חופשי זמין לתפקודים ביולוגיים.


כדי להעריך את רמות הטסטוסטרון, לעתים קרובות נלקחות בחשבון מדידות טסטוסטרון חופשיות וגם כוללות. בעוד הטסטוסטרון הכולל מספק תמונה כוללת של ייצור הטסטוסטרון, הטסטוסטרון החופשי מציע תובנה לגבי הפעילות ההורמונלית והזמינות. מדידות אלו, יחד עם גורמים ותסמינים קליניים אחרים, יכולים לסייע באבחון מצבים הקשורים לרמות הטסטוסטרון, כגון היפוגונדיזם או מחסור באנדרוגן.

מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות להערכה ופרשנות מקיפה של רמות הטסטוסטרון.
לפגישת יעוץ בקליניקה, ניתן ליצור קשר בשעות 8:00 עד 12:00 בנייד 0528567140

כתיבת תגובה