סירטואינים תזונה ודיאטה, קובי עזרא

סירטואינים הם משפחה של חלבונים הממלאים תפקיד מכריע בתהליכים תאיים שונים, כולל הזדקנות, חילוף חומרים, תיקון DNA וויסות ביטוי גנים. לעתים קרובות הם קשורים לאריכות ימים ונחקרו בהרחבה בהקשר של הזדקנות ומחלות הקשורות לגיל.

סירטואינים הם מחלקה של דיאצטילאזות תלויות NAD+, מה שאומר שהם דורשים את המולקולה nicotinamide adenine dinucleotide (NAD+) לתפקוד תקין. NAD+ הוא קואנזים המשתתף בתגובות חיזור תאי רבות ובתהליכים לייצור אנרגיה.

ישנם שבעה חלבוני sirtuin ידועים בבני אדם, המכונים SIRT1 עד SIRT7. לכל סירטואין יש פונקציות שונות ומיקומים סלולריים:

SIRT1: נמצא בגרעין, הוא מעורב בוויסות ביטוי גנים, תיקון DNA ותגובות תאי ללחץ. SIRT1 נקשר לאריכות ימים וקשור ליתרונות של הגבלת קלוריות.

SIRT2: ממוקם בעיקר בציטופלזמה, SIRT2 נקשר לוויסות מחזור התא, מיטוזה והגנה עצבית.

SIRT3: נמצא בעיקר במיטוכונדריה, SIRT3 ממלא תפקיד בשמירה על בריאות המיטוכונדריה, חילוף חומרים אנרגטי והגנה נוגדת חמצון.

SIRT4: נמצא גם במיטוכונדריה, SIRT4 מעורב בוויסות מטבולי והפרשת אינסולין.

SIRT5: קיים במיטוכונדריה, SIRT5 מווסת סוצינילציה של ליזין חלבון, מלונילציה וגלוטארילציה, ומשפיעה על מסלולים מטבוליים שונים.

SIRT6: נמצא בגרעין, SIRT6 קשור לתיקון DNA, יציבות הגנום וויסות חילוף החומרים.

SIRT7: ממוקם בגרעין, SIRT7 מעורב בוויסות שעתוק RNA ריבוזומלי וצמיחת תאים.

מחקר על סירטואינים זכה לעניין משמעותי בשל ההשלכות הפוטנציאליות שלהם על הארכת תוחלת החיים ומניעת מחלות הקשורות לגיל. הם נועדו במחקרים שונים לחקור את היישומים הטיפוליים הפוטנציאליים שלהם, כולל התערבויות אנטי-אייג'ינג, הפרעות מטבוליות, מחלות ניווניות וסרטן.

מולקולה ידועה אחת שנקשרה בהפעלת סירטואין היא רזברטרול, תרכובת שנמצאת ביין אדום ובכמה מזונות אחרים. רזברטרול נחקר על הפוטנציאל שלו לחקות את ההשפעות של הגבלת קלוריות ולקדם תוחלת בריאות ואריכות ימים באמצעות הפעלת סירטואין.

חשוב לציין שבעוד לסירטואינים יש הבטחה ליישומים טיפוליים פוטנציאליים, המנגנונים וההשפעות המדויקות שלהם עדיין נחקרים באופן פעיל, ופיתוח התערבויות יעילות המבוססות על אפנון סירטואין הוא תחום מחקר מתמשך.

כתיבת תגובה